Prezes Szymon Gajda

Kurs na ekotransport – wpływ masowych środków transportu na środowisko.

W piątek 10 czerwca w Studiu Koncertowym im. Janusza Hajduna dyskutowano na temat masowych środków komunikacji pasażerskiej i jej wpływu na środowisko. 

Czy zakaz produkcji samochodów spalinowych to dobre rozwiązanie? Przyszłość transportu publicznego w Polsce oraz zaspokajanie potrzeb mieszkańców w zakresie dostępności do masowej komunikacji – między innymi te tematy zostały poruszone w piątek 10 czerwca podczas Forum Morskiego Radia Gdańska. 

Temat związany jest z realizowaną przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku kampanią ekoTransport (www.bardziejzieloni.pl) omówił redaktor Radia Gdańsk Przemysław Woś z Marcinem Horałą –Pełnomocnikiem Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego i sekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Szymonem Gajdą – prezesem zarządu WFOŚiGW w Gdańsku oraz Mariuszem Wdowczykiem- prezesem zarządu ARP E-Vehicles. 

Podczas rozmowy zwrócono uwagę na znaczenie rozwoju istniejącej infrastruktury, jak również zaspokajania potrzeb mieszkańców poprzez zwiększanie dostępności do komunikacji publicznej w mniejszych miejscowościach, zaznaczając istotny wpływ wyżej wymienionych działań na ochronę środowiska. 

Wszystko zależy od tego, czy myślimy systemowo, tak jak w KPO, bo jego zaletą jest właśnie podejście systemowe do problematyki ekologii w transporcie. Musimy zawsze zwracać uwagę na to, z czym mamy do czynienia i jakie rozwiązanie jest najlepsze dla danego regionu. Czasami warto sięgnąć po to, co już mamy. To nie jest tak, że jesteśmy szczególnie ambitni i chcielibyśmy doprowadzić do jakiejś wywrotki, rewolucji. Tym bardziej że ona mogłaby się skończyć tragicznie dla nas. Żeby chronić środowisko, musimy mieć na to środki. Dobrze funkcjonująca gospodarka, dobrze funkcjonujący system zarządzania transportem, są czasami ważniejsze niż to, żeby naciskać na ograniczanie emisji przy danym środku transportu. Moim zdaniem to jest clou. Pod tym względem szereg przyjętych rozwiązań w KPO, chociażby inwestycje w wagony push-pull, w tabor, który będzie mógł dojeżdżać do najdalszych części Polski, to jest doskonały pomysł, właściwy kierunek. Jak spojrzymy na Republikę Federalną Niemiec, to najbardziej podoba nam się to, że kiedyś na specjalnej karcie można było przejechać całe Niemcy wzdłuż i wszerz. Regionalizacja i inwestycje w małe środki transportów kolejowych, w najmniejsze sieci, powoduje, że są atrakcyjne. To jest myślenie efektywnościowe, systemowe. Tego potrzebujemy – powiedział Szymon Gajda 

 

Previous Inauguracja projektu “Ecological stories”
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku © 2024